200 lat konserwacji
ZbioryWystawy i wnętrzaHistoriaDziałalność konserwatorskaEdukacja
BibliotekaE-muzeumDigitalizacja
Nauczanie początkowe (zintegrowane)
A A A

 

Urok w szkiełku zaklęty – malborskie witraże

zdjecie

zdjecie 

Urok w szkiełku zaklęty – malborskie witraże

Rola, przeznaczenie oraz sposób powstawania średniowiecznych witraży. Oglądanie malborskich witraży, rozpoznawanie postaci na nich przedstawionych. Tworzenie witraży przeznaczonych do dużego gotyckiego okna.

 

Historia pieniądza.
Przedstawienie dziejów pieniądza, od handlu wymiennego po współczesne środki płatnicze. Zapoznanie z pojęciami: moneta, mincerz, mennica, bank, banknot, czek, karta bankomatowa. Prezentacja warsztatu średniowiecznego mincerza.

Tajemnice bursztynu

Oglądanie bryłek bursztynu, poznawanie kolorystyki i cech bursztynu (doświadczenia), szlak bursztynowy. Artystyczne wyroby z bursztynu – wystawa.

 

Gawęda o rycerzu

Opowieść o tym jak wychowywano chłopca na rycerza, co robił zostawszy rycerzem, jak wyglądało jego uzbrojenie, jak walczył w boju i jak wyglądały jego ulubione zajęcia w czasie pokoju. Lekcja prowadzona jest w oparciu o muzealia znajdujące się na wystawie broni i może być poszerzona o działania plastyczne.

Śladami zamkowych legend.

Wyprawa po zamku szlakiem wybranych legend. Korzystanie z planu zamku. Warsztaty plastyczne -  praca w zespołach.


Wojownik, rycerz, żołnierz.

Próba odpowiedzi na pytania: skąd wzięli się rycerze? Kiedy żyli i co się z nimi stało? Czy idee rycerskie przetrwały do naszych czasów? Jak zmieniały się sposoby prowadzenia walki w okresie średniowiecza. Pokaz replik średniowiecznego uzbrojenia rycerskiego.

Herby rycerskie.

Wyjaśnienie pojęcia herb rycerski. Odszukanie charakterystycznych przestawień herbów rycerskich występujących w zamku w Malborku. Poszerzenie lekcji o zajęcia plastyczne z projektowania herbu.


Jak wyglądało życie codzienne Krzyżaka (rycerza i mnicha) na zamku w Malborku?

Wyjaśnienie jak wyglądał rozkład dnia rycerza Krzyżaka. Jakie miał codzienne obowiązki? Co jadał? Czym charakteryzował się strój rycerza-mnicha? Zajęcia odbywają się przy rycerskiej skrzyni wypełnionej rekwizytami z epoki.

Dawne stroje średniowieczne.

Wyjaśnienie pojęcia strój średniowieczny. Oglądanie rzeźb, malowideł i obrazów przedstawiających ubiór charakterystyczny dla epoki. Poznanie i analiza poszczególnych elementów stroju damskiego i męskiego. Działania plastyczne związane z tą tematyką.