wirtualny spacer
ZbioryWystawy i wnętrzaHistoriaDziałalność konserwatorskaEdukacja
BibliotekaE-muzeumDigitalizacja
Szkoły podstawowe (klasy IV-VI)
A A A

 

W kancelarii wielkiego mistrza

 


Prawa i obowiązki brata-rycerza w oparciu o wybrane rozdziały Reguły Zakonu Krzyżackiego

Wyjaśnienie pojęcia Reguła Zakonna. Przedstawienie reguły i struktury Zakonu Krzyżackiego, rozkładu dnia braci zakonnych w odniesieniu do funkcji niektórych pomieszczeń w zamku. Lektura poszczególnych rozdziałów Reguły Zakonu.

 

Państwo wielkiego mistrza

Powstanie i rozwój zakonu krzyżackiego, osiągnięcia w administracji, gospodarce (miasta, zamki, kościoły) i wojskowości. Poznawanie takich wnętrz jak Pałac Wielkich Mistrzów (pomieszczenia reprezentacyjne, prywatne i dawna kancelaria), Wielki Refektarz oraz Kościół Najświętszej Marii Panny.


Zamek jako budowla obronna

Poszukiwanie w trakcie wędrówki przez zamek elementów obronnych warowni. Poznawanie terminologii poszczególnych urządzeń, sposobów oblegania, ewolucji sztuki obrony.

 

Co to jest muzeum?

Rozmowa o roli, jaką pełnią muzea, dlaczego warto je zwiedzać, skąd pochodzą zbiory muzealne, na czym polega praca muzealnika i konserwatora zabytków. Poznanie pojęć: muzeum, muzealia, zbiór, kolekcja, wystawa oraz szukanie ich przykładów w muzealnych wnętrzach.

 

W kancelarii wielkiego mistrza

Zapoznanie z dawnym warsztatem pisarskim (narzędzia, materiały, miejsce pracy). Wprowadzenie pojęć: kancelaria, skryba, skryptorium, pergamin. Personel kancelarii, rodzaje dokumentów. Oglądanie pieczęci, poznawanie sposobu jej wykonania. Kontrola przepływu korespondencji.