200 lat konserwacji
ZbioryWystawy i wnętrzaHistoriaDziałalność konserwatorskaEdukacjaBibliotekaE-muzeumDigitalizacja
Gabinet Rycin
A A A

 

Popiersie przedstawiające króla Zygmunta II Augusta, ryt. Virgil Solis, 1554, miedzioryt,

 

Popiersie przedstawiające króla Zygmunta II Augusta, ryt. Virgil
Solis, 1554, miedzioryt,

Fot. B.L.Okońscy

 

Początki Gabinetu Rycin sięgają lat sześćdzie­siątych ubiegłego stulecia, czasów kiedy krystalizowała się struktura nowo powołanego do życia Muzeum Zamkowego. W zasobie liczącego dziś ponad tysiąc obiektów zbioru znajdują się ryciny, rysunki i płyty graficzne, powstałe na przestrzeni pięciu stuleci, od XVI do XX wieku.

 

Najważniejszą grupę ponad stu kompozycji, wykonanych w różnych technikach graficznych i rysunkowych, tworzy zespół historycznych widoków zamku malborskiego. W obrębie tej grupy na szczególne wyróżnienie zasługuje zespół dziewiętnastu płyt graficznych, pierwowzorów do albumu akwatint Schloss Marienburg in Preussen... z przełomu XVIII/XIX wieku, wydanych w Berlinie przez Friedricha Ficka, warto również wymienić prace gdańskiego Johanna Carla Schultza z 2 poł. XIX stulecia, wielkoformatowe akwaforty Hugona Ulbricha z początku ubiegłego wieku, a także powojenne dzieła Stanisława Żukowskiego oraz Stanisława Kajzera.
 
 
W zbiorach Gabinetu Rycin znajdują się zespół portretów królewskich, a także plany i widoki innych miejscowości polskich i obcych, sceny batalistyczne, w obrębie tej grupy ważne miejsce zajmują trzy graficzne przedstawienia bitwy pod Grunwaldem według Januarego Suchodolskiego, Jana Matejki i Juliusza Kossaka.
 

  Widok zamku malborskiego od północnego wschodu w szacie zimowej, Hugo Ulbrich, 1910, akwaforta
Widok zamku malborskiego od północnego wschodu w szacie zimowej, Hugo Ulbrich, 1910, akwaforta

 

Zobacz zdjęcia kolekcji