PLENDE
unesco logo kwidzyn
Muzeum
w Kwidzynie
youtube

Wydarzenia / Ludwika Ogorzelec - krystalizacja przestrzeni

Ludwika Ogorzelec - krystalizacja przestrzeniLudwika Ogorzelec - krystalizacja przestrzeniLudwika Ogorzelec - krystalizacja przestrzeniLudwika Ogorzelec - krystalizacja przestrzeniLudwika Ogorzelec - krystalizacja przestrzeni

Muzeum Zamkowe w Malborku gości wybitną polską rzeźbiarkę, Ludwikę Ogorzelec. Urodziła się w nadodrzańskiej Chobieni, studiowała rzeźbę we Wrocławiu i w Paryżu, od 1985 roku mieszka we Francji. Tworzy na całym świecie, sławna przede wszystkim z cyklu rzeźb noszących wspólną nazwę Krystalizacja Przestrzeni.

 

Dzieła Ludwiki Ogorzelec przybierają rozmaite formy inspirowane duchem miejsca. Buduje je w przestrzeniach galerii i muzeów, terenów miejskich, czasem w odludnych, trudno dostępnych plenerach. „Rzeźbi” przestrzeń, dzieląc ją na kryształy (stąd krystalizacja) za pomocą linii, dla których tworzywem bywa drewno, metal, szkło lub przezroczysty celofan. Rzeźby Ludwiki Ogorzelec „generują ciszę”, są abstrakcyjne, lekkie, delikatne, jakby niezależne  od grawitacji. Miejsce kreacji nazywa “energią zastaną”, która w połączeniu z “energią wprowadzoną”, czyli artystycznym konceptem interwencji linią w przestrzeń, potęguje jej oddziaływanie na emocje człowieka.

W zamyśle twórczym Ludwiki Ogorzelec jest zdynamizowanie przestrzeni dziedzińca gotyckiego zamku, wprowadzenie elementu zaskoczenia, intelektualnego napięcia, swoistego suspensu. Przybywający do Malborka turysta zyskuje niepowtarzalną okazję obserwacji w jaki sposób twórca przedefiniowuje przestrzeń, równocześnie stając się współuczestnikiem kreacji dzieła sztuki.

 

Akt twórczy, realizowany w malborskim Muzeum przez Ludwikę Ogorzelec, jest rodzajem  publicznego spektaklu – 105 odsłoną artystycznego przedsięwzięcia zainaugurowanego w 1990 roku w Hudson Walker Gallery w amerykańskim Provincetown.

Malborska Krystalizacja Przestrzeni będzie gościć w architektonicznym kontekście dziedzińca Zamku Wysokiego do końca sezonu turystycznego A. D. 2017.