7 marca, w Muzeum Zamkowym w Malborku, odbył się na koncert słowno- muzyczny z okazji Dnia Kobiet.
Ponieważ okazja była wyjątkowa to i wyjątkowy był repertuar.
Przed publicznością wystąpili: Barbara Bursztynowicz przy akompaniamencie Tytusa Wojnowicza (obój) oraz Tomasza Glanca (fortepian).
Artyści przybliżyli teksty kobiet literatury, polskich noblistek – Wisławy Szymborskiej oraz Olgi Tokarczuk.
Przed publicznością wystąpiła także Marta Szewczyk z Malborka, która została w ub. roku Mistrzem Mowy Polskiej.
O artystach
Barbara Bursztynowicz urodziła się 27 stycznia 1954 roku w Bielsku - Białej. W 1997 roku ukończyła wydział aktorski w warszawskiej PWST. Zadebiutowała rolą Katii w
„Barbarzyńcach” Gorkiego w reżyserii A. Bardiniego w Teatrze Powszechnym w
Warszawie. Potem przez wiele lat była związana z warszawskim Teatrem Ateneum,
w którym zagrała m.in.: Ofelię w „Hamlecie” Szekspira, Zosię Plejtus w „Matce”
Witkacego, Lady Groom w „Arkadii” Stopparda i inne znaczące role.
Występowała także w filmach, m.in.: w „Klinczu” Andrejewa jako Bożena, w „Obronie
własnej” Kamińskiego jako Dorota, czy jako Małgorzata w „Roślinach trujących”
Glińskiego.
Jej dorobek w teatrze telewizji to przede wszystkim Ismena w „Antygonie” Sofoklesa,
Desiree w „Chorobie młodości” Brucknera i Łucja w „Piraniach” Orłosia.
Z mężem Jackiem Bursztynowiczem oraz Januszem Tylmanem pianistą i kompozytorem stworzyła kabaret liryczny pod nazwą „Cafe-teatr na Francuskiej”.
Od wielu lat na Zamku Królewskim w Warszawie uczestniczy w Spotkaniach
Literackich, podczas których prezentuje wybitne utwory poetyckie i prozatorskie
literatury polskiej i europejskiej.
Przez pewien czas pisała felietony do dodatku telewizyjnego „Polska the Times”.
Potem zostały one wydane w zbiorze pod tytułem „Jak w życiu. Felietony”.
Barwne anegdoty z planu filmowego i sceny przeplatają się w nich ze wspomnieniami bliskich ludzi i historiami z życia osobistego.
Wielką popularność przyniosła jej rola Elżbiety w telenoweli „Klan”.
Po kilku latach przerwy można ją było znów oglądać na deskach scenicznych w
Teatrze Komedia w Warszawie w roli Ruth w sztuce Firth’a „Dziewczyny z kalendarza” i w roli Barbary w „Furiach” Szczygielskiego.
Ostatnio zagrała rolę Lili w czarnej komedii autorstwa Colleen Murphy pod tytułem
„Ranny Ptaszek”.
Barbara Bursztynowicz zagrała także wiele ról w Teatrze Polskiego Radia,
jak również udzieliła głosu dziesiątkom postaci w dubbingowanych filmach.
Dr Tomasz Glanc jest absolwentem Akademii Muzycznej w Gdańsku w klasie organów prof. Batora oraz dyrygentury prof. Rubina. Uczestniczył w mistrzowskich kursach organowych, pianistycznych i dyrygenckich, sam też prowadzi mistrzowskie warsztaty improwizacji organowej. Od wielu lat koncertuje w Europie, Azji i Ameryce, nie tylko jako organista, lecz również jako pianista i kompozytor, współpracując z wybitnymi solistami, orkiestrami oraz znanymi aktorami jak: Krzysztof Kolberger, Teresa Lipowska, Piotr Fronczewski, Barbara Bursztynowicz, Magdalena Zawadzka, Anna Seniuk, Jerzy Zelnik, Cezary Żak, Artur Barciś, Anna Nehrebecka, Marian Opania, Joanna i Mirosław Baka czy Tomasz Stockinger. Dokonał nagrań radiowych, telewizyjnych oraz 7 płyt DVD i 62 płyt CD. Stałym punktem koncertów są improwizacje w rożnych stylach od baroku przez romantykę do jazzu włącznie jak też własne kompozycje. Jest finalistą międzynarodowego konkursu organowego w Hanowerze "Jazz & church organ".
Na jego koncie kompozytorskim znajduje się 950 tytułów zawartych w 72 zeszytach nutowych na ponad 6200 stronach, w tym: utwory wokalne i orkiestrowe; transkrypcje organowe utworów Bacha, Gershwina, Schumana, Regera i Chopina; cykl organowy „Bach, jazz & organy”, „Chopin & organy”; kompozycje własne na organy; kompozycje na fortepian, flet, skrzypce, wiolonczelę, saksofon, obój i klarnet; utwory organowe z cyklu "In Memoriam" oraz utwory z cyklu „Dancing Pipes”, jak: „Tańce latynoskie”, „Polskie Tańce Narodowe” i „Orchestra works“; symfonie organowe; cykl kompozycji "Time" na organy i fortepian; cykl "Orgel-Duo" ; „Missa Jubilate” i „Missa Triumphalis” na orkiestrę, chór i solistów; gospelowa "Missa pro pace" nagrana z aktorką Teresą Lipowską, recytującą teksty o pokoju oraz trzy krótkie msze „Missa brevis” na chór i organy; "Oratorium Tomaszowe" na orkiestrę, fortepian, chór i solistów, do którego recytacje nagrał z aktorem Piotrem Fronczewskim; Oratorium na Boże Narodzenie "Liebestraum"; Symfonia Nr.1, F-Dur, Requiem oraz dwa koncerty fortepianowe; kantata wielkopostna „Via Dolorosa” i opowiadania wigilijne „Christmas time”. Napisał muzykę do czterech dziecięcych musicali, jak też muzykę do antywojennego musicalu "Good morning Bagdad" przeciwko wojnie w Iraku.
T.Glanc jest kompozytorem, pedagogiem i muzykiem koncertowym, kierownikiem artystycznym czterech Festiwali Muzycznych, przewodniczącym jury konkursów „Cantate Deo” oraz „Wettbewerb für junge Talente Kolonia-Wrocław-Paryż”. Jest laureatem najwyższej nagrody Kongresu Polonii Niemieckiej "Polonicus" w kategorii kultury, a w plebiscycie Gazety Olsztyńskiej wybrany został do grona najważniejszych osobowości Warmii i Mazur. Tomasz Glanc jest doktorem sztuk muzycznych w przedmiocie Improwizacja.
Tytus Wojnowicz – edukację muzyczną rozpoczął w wieku 7 lat, początkowo grał na skrzypcach. W wieku 15 lat spotkał prof. Stanisława Malikowskiego i rozpoczął naukę gry na oboju. Pozostał jego uczniem aż do ukończenia Akademii Muzycznej w Warszawie w roku 1990. Następnie studiował w Musikhochschule we Freiburgu w klasie prof. Heinza Holligera gdzie otrzymał dyplom w roku 1993. Brał udział w kilku konkursach krajowych i międzynarodowych . Otrzymał mi.in. wyróżnienie na konkursie młodych muzyków „Concertino Praha”- 1983, I nagrodę na Konkursie Oboistów we Włoszakowicach (1990), III nagrodę na Isle of Wight Oboe Competition- 1993 (Wielka Brytania). Został wybrany Instrumentalistą Roku 1997, 1998 w plebiscycie polskich rozgłośni radiowych. W latach 1989-2002 był członkiem Warszawskiego Kwintetu Dętego „Da Camera” z którym odbył wiele podróży koncertowych. Występował m.in. na Tajwanie, w Niemczech, Czechach, Holandii, Szwajcarii i Stanach Zjednoczonych. Jako solista występował z większością polskich zespołów filharmonicznych oraz z orkiestrami kameralnymi – m .in. „Amadeus”, „Concerto Avenna”, Elbląska Orkiestra Kameralna „Leopoldinum”.