200 lat konserwacji
ZbioryWystawy i wnętrzaHistoriaDziałalność konserwatorskaEdukacjaBibliotekaE-muzeumDigitalizacja
Kolekcja Tkanin
A A A

 

Pas kontuszowy lity, dwustronny, Słuck

   

Pas kontuszowy lity, dwustronny,
Słuck, manufaktura Karola Radziwiłła, prowadzona lub dzierżawiona przez
Jana Madżarskiego, l. 1767-1780

Fot. B.L.Okońscy

 

Trzon kolekcji tkanin dawnych stanowi zespół 13 pasów kontuszowych z wytwórni polskich z przewagą wyrobów persjarni w Słucku; cenne pojedyncze egzemplarze pochodzą również z manufaktur w Kobyłce, Lipkowie, Korcu i Chełmie. Dopełnienie stanowi grupa sześciu makat z wytwórni w Buczaczu z przełomu XIX i XX wieku. Wyroby obce reprezentują trzy tapiserie ścienne z obszaru Flandrii oraz cztery bliskowschodnie kobierce.

 

Prawie połowa całego zbioru tkanin to wyroby współczesne (gobeliny i kilimy) autorstwa artystek z Wybrzeża, absolwentek Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych w Gdańsku, m.in. Ewy Rouba-Zuber, Hanny Koralewicz, Barbary Argasińskiej-Łozińskiej i Krystyny Jacobson. Gobeliny, z przewagą tematyki kwiatowo-roślinnej, nawiązują do tradycji polskiego kobiernictwa dworskiego, również w zakresie techniki tkackiej. Kilimy (inaczej pasiaki) są zaś rekonstrukcjami dawnych kilimów gdańskich znanych z wykopalisk, datowanych na X-XI w. Wszystkie zostały nabyte do kolekcji w 1973 r. od Spółdzielni Pracy Przemysłu Artystycznego ARTES (wcześniej ODRODZENIE) w Gdańsku-Oliwie.
 

 
Gobelin Wesele Samsona, Antwerpia, warsztat rodziny Wautersów, 4. ćw. XVII w.

 

Zobacz zdjęcia kolekcji